fbpx

ŠKODA Next Level stratégia 2030-ig

A márka jövőjének szentelt „Next Level – ŠKODA Strategy 2030” sajtótájékoztatón Thomas Schäfer összefoglalta a következő évek általános célkitűzéseit: “Hogyan fog kinézni a vállalatunk 2030-ban? Egy mondatban: a ŠKODA-t még nemzetközibbé, elektromossá és digitálissá tesszük.”

“Ennek elérése érdekében három kiemelt prioritásra fogunk összpontosítani: növekedés, felfedezés és elköteleződés. Ezek az erős pillérek támogatják intézkedéseinket. Hűek maradunk a márkaértékeinkhez: az egyszerűsítéshez, az emberiességhez és a meglepetésekhez. Ezek mindig is megkülönböztettek minket, erősek és továbbra is relevánsak.”

Thomas Schäfer szerint ahhoz, hogy a ŠKODA továbbra is sikeres maradjon, figyelnie kell az ügyfelekre és a trendekre. Ezek a trendek egyértelműek: a károsanyag-kibocsátás csökkentése és az ehhez kapcsolódó villamosítás és digitalizáció. Maguk az ügyfelek azonban sokkal változatosabb elvárásokat támasztanak. “Az emberek elvárják, hogy autójukat könnyű és intuitív módon lehessen használni” – mondja Schäfer. És a ŠKODA pontosan ilyen autót szeretne adni ügyfeleinek. A vállalat például az online értékesítésre is nagyobb figyelmet fordít, 2025-re minden ötödik ŠKODA modellt ezen az úton kívánnak értékesíteni.

A ŠKODA a jövőben is olyan autókat szeretne kínálni, amelyek kiváló ár-érték arányt nyújtanak, valamint olyan meglepő és praktikus funkciókat, amelyek megkönnyítik a mindennapi használatot.

“2030-ra Európa öt legkelendőbb márkája közé szeretnénk kerülni” – vázolta a ŠKODA vezérigazgatója a vállalat ambiciózus célját. Mindezt megfizethető árú modellekkel kívánják elérni, ilyen lesz például az új ŠKODA FABIA is. – Emellett az elektromos meghajtású autók kínálatának bővítésére is figyelnek. “2030-ig legalább három teljesen elektromos modellel bővítjük a portfóliónkat” – jelentette be Schäfer. Ezek mindegyike méretben és árban az ENYAQ iV alatt lesz, így az eMobilitás még szélesebb vásárlói kör számára lesz elérhető.

“A piacok alakulásától függően célunk, hogy 2030-ra a teljesen elektromos ŠKODA modellek az európai eladások nagyjából 50-70 százalékát tegyék ki” – mondta Schäfer. Az elektromos járművek és alkatrészeik csehországi fejlesztésének és gyártásának előmozdításával a cseh autógyártó hozzájárul ahhoz, hogy a hagyományosan ipari ország az elektromobilitás központjává váljon. Schäfer szerint a ŠKODA valamennyi csehországi üzemében fognak elektromos autókat vagy azok alkatrészeit gyártani.

Új távlatok

A ŠKODA vezérigazgatója rámutatott, hogy az Európán kívüli piacok is segítik a cseh autógyártó növekedését. Hangsúlyozta, hogy a ŠKODA már most is a VW-csoport összes tevékenységét ellátja az indiai, oroszországi és Észak-Afrikai piacokon. “Globális értékesítési potenciálunk elérte a 1,5 millió darabot” – mondta Schäfer ezekre az országokra utalva. Az adott piacokra szabott egyedi modellek tehát továbbra is kulcsfontosságúak lesznek. “Biztosak lehetnek benne, hogy rengeteg ötletünk van ezeknek a piacoknak” – mondta, és jövőbeli meglepetéseket ígért.

A ŠKODA ugyanakkor nem fél új feladatokat vállalni. Ennek bizonyítéka a következő generációs VW Passat fejlesztésének átvétele, amelyet a cseh autógyártó mérnökei a zászlóshajó ŠKODA SUPERB új generációjával párhuzamosan fejlesztenek majd. “Ez nagy megtiszteltetés a fejlesztőink számára” – mondja Schäfer.

Szén-dioxid-semlegesen

A vállalat 2030-ig a Simply Clever stratégiáját is ki akarja terjeszteni, amely nem csupán a márka autóiban található fizikai megoldásokról szól, hanem a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatásokról és felhasználói élményről is. A ŠKODA a digitális környezetben is elérhetőbbé akar válni az ügyfelek számára, és a termékek tervezésébe is jobban be akarja vonni őket.

A villamosításra és a modern technológiák bevezetésére tett vállalás 2030-ra várhatóan több mint 50%-os CO2-kibocsátás-csökkenést hoz a gyártott modellek esetében, miközben a ŠKODA akkorra a Cseh Köztársaságban és Indiában is szén-dioxid-semleges üzemekben kívánja gyártani autóit. “A vrchlabí-i üzem már most megfelel ennek a célnak” – mondta Thomas Schäfer, rámutatva, hogy a kelet-csehországi gyártóüzem 2020 vége óta CO2-semleges.

A sajtótájékoztató után a ŠKODA vezetője kérdésekre is válaszolt. Így többek között megtudhattuk, hogy bár látják, hogy szükség lesz az OCTAVIA villanyosítására, főleg Combi kivitelben, de ez a feladat még a mérnökök előtt áll. Az is kiderült, hogy a CITIGO nem kap közvetlen utódot, mivel ebben a méretben nem lehetne olyan áron gyártani, ami elfogadható lenne a vásárlóknak. Ugyanakkor érkezik majd egy elektromos kisautó, azonban méretét tekintve nagyobb lesz a CITIGO-nál, illetve az érkező 3 új elektromos modell mindegyike kisebb lesz az ENYAQ iV-nál.


Elképzelhetőnek tartja, hogy Mladá Boleslavban csak elektromos modellek készüljenek?

Thomas Schäfer: A kérdés nem ez, hanem az hogy mikortól. Ugyanakkor látni kell, hogy Mladá Boleslav jelenleg nagyon hatékonyan tud gyártani, és az átállás nem dátumhoz kötött lesz, hanem folyamatos átmenet lesz. Ahogy nő majd az elektromos modellek darabszáma, úgy csökken majd folyamatosan az ICE (belsőégésű motorral szerelt) modellek darabszáma. De ez inkább az évtized második felében várható

Valóban áttérnek a klasszikus márkakereskedői modellről az ügynöki modellre? (Ebben a konstrukcióban az autót közvetlenül a gyártól rendelik az ügyfelek, a kereskedések csak átadópontok lesznek- a szerk.)

Thomas Schäfer: Igen, ez a modell a konszernnél már megjelent, vizsgáljuk ennek hatásait és lehetőségeit. De az átmenet itt is hosszas lesz.

Kapható lesz-e újra a ŠKODA  az USA-ban?

Thomas Schäfer: Nem.

Lesz elektromos változata a KODIAQ-nak?

Thomas Schäfer: A KODIAQ egy nagyon sikeres modellünk. Ugyanakkor látni kell, hogy méretben nagyon közel áll hozzá az ENYAQ iV, így nincs értelme két, szinte ugyanakkora modellt elektromos változatban is kínálni. Ezért nem lesz.

Mit gondol a hidrogénről és a tüzelőanyag-cellás meghajtásról?

Thomas Schäfer: ennek a hajtásmódnak az energiamérlege miatt nincs értelme a személyautókban. Első sorban a teherszállításban látok benne lehetőséget. A ŠKODA nem tervezi ilyen modell fejlesztését.

Igaz-e az a célkitűzés, hogy 40 százalékkal akarják csökkenteni a modellek komplexitását?

Thomas Schäfer: igen, de fontos hozzátenni, hogy ez nem a műszaki tartalomra vonatkozik. Sok extrafelszereltség érhető el a modelleinkhez, sokszor a vásárlók sem értik, miért kell ezeket külön-külön megrendelniük. Ezért a terveink szerint átláthatóbb, csomag-struktúrára térünk át. Így egyszerűbb lesz a gyártás és a logisztika is.  

Mennyire hátráltatja a termelést a chip-hiány?

Thomas Schäfer: ez hatalmas csapás. A járvány utáni újraindulás nagyon jól sikerült, szépen felfutott a termelésünk. Mostanra azonban több tízezer autó áll befejezetlenül a gyáraink udvarán, és a termelést is korlátoznunk kellett. Folyamatosan tárgyalunk a beszállítókkal, és most úgy tűnik, az év végé felé normalizálódik a helyzet.

Hogy látja, olcsóbbak lehetnek az elektromos autók a termelés felfutásával?

Thomas Schäfer: Könnyen elképzelhető, hiszen erre az elektronikai piacon számos példát láthattunk. Ugyanakkor az elektromos autók ilyen rövid idő alatt nem valószínű, hogy olcsóbbak lesznek. Igazából az évtized második felére számítok ilyesmire.

Mikortól állítja le a márka a hagyományos modellek gyártását, fejlesztését? Van-e pontos dátum már erre, mint számos más márkánál?

Thomas Schäfer: Szerencsés helyzetben vagyunk, mert a modellpalettánk nagyon friss. Így műszakilag is az egyik legmodernebb. Ezért az évtized közepéig még biztosan folytatjuk ezeknek a fejlesztését, és főleg a gyártásukat. Nagyon nehéz most pontos dátumhoz kötni a hagyományos modellek elhagyását, számos tényező befolyásolja a dolgot. Azt gondolom, hogy ma felelősen nem lehet ilyen céldátumot meghatározni. Legkorábban az évtized vége felé saccolom ennek lehetőségét.

Lesz-e RS változat a 2023-ban érkező SUPERB-ből?

Thomas Schäfer: ha a vásárlók igénylik, miért ne?

Forrás: csakaskoda.hu